QLL Kvantum Nyelvtanulás

Makara György:
A KVANTUM NYELVTANULÁS FELFEDEZÉSE
QLL Quantum Language Learning

Terjedelem: 172 oldal, Kiadó: Relaxa Kft.Budapest, 2017

Keménytáblás kötésben, cérna fűzött kivitelben: 3.490 Ft.
(A könyvkereskedelemben már elfogyott.
A nyelviskolánkban ill. internetes rendeléssel kapható, amíg a készlet tart.)

A könyv műfaja formabontóan kettős: - népszerű, tudományos összefoglalás egy több évtizedes kutatás-fejlesztésről, egy felfedezésről, és a rájuk épülő nyelvoktatási rendszerről. Másfelől memoár a módszer kialakulásáról, alkalmazásának sikeréről, néhány kudarcáról.

Jó hir: nem kell se nyelvtant tanítani, tanulni, se szavakat és nyelvlecke szövegeket bebiflázni Makara György módszerében. És annak, aki még nem tud, nem beszélni, hanem először érteni kell az idegen nyelven. A beszéd ráér, amikor már az elemi nyelvismeret birtokába jutott.  És addig? - rengeteg, anyanyelvi kiejtésű, megértett szöveggel kell találkoznia, ezeket kimondania, rekonstruálnia, módosítania. Így tud beletanulni az idegen nyelvbe. Hasonlóan ahhoz, ahogy azt az anyanyelve megismerésekor tette. A nyelvtani rátekintés és a szókincs növelés ezutánra marad.

Meghökkentő gondolatok ezek, melyek – ha nyitottak vagyunk rá – mindenestől megváltoztathatják a beszélt nyelvvel és az idegennyelv-ismerettel kapcsolatos gondolkozásunkat, és egyszer talán a nyelvoktatást is.

Hogy mik a kvantum nyelvtanulás lényegi elemei?
Megtudja, ha elolvassa ezt a fontos művet! A nyelvtanulásban szinte mindenki érintett. Az eredményessége nemcsak egyéni vagy közösségi, de globális szinten is fontos. Ideje a járhatatlan utakról a valóban járhatóra térni – a nyelvoktatásban feltétlenűl! Magunkért, gyermekeinkért, egy élhetőbb, érthetőbb világért.

Vekerdi Tamás véleménye a könyvről:

Legszívesebben azt írnám:
nem kell a „”nyelvtan”. Nem a „nyelvtan” kell!
Hallgass és beszélj! Igen, először csak hallgass,
de aztán vesd rá magad a beszédáradat hömpölygő hullármaira – hiszen érted a mondatot, mert magyarul épp most hallottad! –, érezni fogod: sodornak!
Akarj mondani valamit, akard magad – kézzel-lábbal is – megértetni... Nem baj, ha hibázol! Nem baj, ha tévedsz! Valahogy átmegy – ha szereted, amit mondasz, ha szereted, akihez beszélsz, ha az érzelem (és az öröm!) hullámai is sodorják. Beszélj!
A nyelv kisebb-nagyobb egységei maguk „visznek”, tanítanak.
A kvantumok
. Hangzás, ritmus, dallam - érzékelés, testi átélés...

És néhány mondat a szerzőről:

Budapesten, 1940-ben született. Gépészmérnök, kutató, fejlesztő, feltaláló, a műszaki tudományok kandidátusa. 1986 óta a nyelvoktatás fejlesztésével és a kapcsolódó tudományokkal foglalkozik. Tulajdonos vezetője a Relaxa Kft-nek. Megalkotója a „Nyelvtanulás a megértés Villámfényében” módszernek. A hozzá vezető pszichológiai, filozófiai felismeréseit „Szimu, avagy gyermeki kíváncsisággal a Világról” című könyvében jelentette meg (2003), és innen jutott el a szerző a kvantum nyelvtanulás felfedezéséig.


Egy szakmai könyvismertető összegfoglalója:

Összegzésül: Makara György egy negyedszázados, sikerekkel és kudarcokkal megtűzdelt küzdelmet oszt meg az olvasókkal. Példát mutat a tudományos igényességben, a kreativitásban, a merészségben, az elszántságban és a saját maga által létrehozott értékről való meggyőződésében. Módszerének köszönhetően több százan váltak sikeressé a különböző nyelvek tanulásában, köztük olyanok is, akik a hagyományos módszerekkel nem boldogultak. A Villám nyelvtanulás során a tanuló jól érzi magát, ezáltal motiválttá válik. S mint tudjuk, a leghatékonyabb tényező a motiváció. Hát ezért (is) lenne szükség ennek a módszernek a szélesebb támogatására a magyarországi nyelvoktatásban.
A teljes könyvismertetőt lásd:
Magyar Pszichológiai Szemle, 2017, 72. 3/5. 445–447 DOI: 10.1556/0016.2017.72.3.5
Navracsics Judit
Pannon Egyetem Magyar és Alkalmazott Nyelvtudományi Intézet

OLVASSON BELE! - a honlapukon olvasható a könyv egésze.
Vagy a fontosabb részei:
pl. a PROLÓG, a NYITÁNY, az I. Tétel, a II. Tétel, a III. tétel.illetve a Függelékből egy budapesti és egy pécsi iskolai alkalmazásról szóló tanári beszámoló, és egy iskolaigazgatói vélemény.







Egy 9 perces interjú a könyv 2016. évi megjelenésekor: 


MÁS,
a szerző korábbi, első könyve 2003-ból:

Makara György: Szimu, avagy Gyermeki kíváncsisággal a Világról

Relaxa Kft. (2003)  A készlet erejéig, - ELFOGYOTT - 2020 nyara

Ezt írta Popper Péter a könyvről az ajánlója utolsó bekezdésébe:

"Minden új gondolat gyökerei a szerző személyes élményvilágába nyúlnak vissza. Mérei Ferenc a nemzetközi hírű pszichológus mondotta: Az életünkből kell pszichológiát csinálni, nem a tankönyvekből. A Szimuban ez történik. Olvassák el! Meg fogják szeretni."

A könyv mottója:

A tudomány mindig egy hamis bankót tép széjjel, amelyet mi igazinak tartottunk.
Nekünk ez rosszul esik. De csakhamar megvigasztalódunk,
mert nyújt helyette egy másik hamis bankót.

Gárdonyi Géza: Földre néző szem – Intelmek fiaimhoz

Olvasson bele a könyvbe!
A teljes
könyv pdf-je itt olvasható!

A tartalomjegyzéket és a belőle kiválasztott 35 fejezet linkjeit itt találja!






AntológiaA "Villám" fényében
Antológia '95-'97

Már csak antikváriumokban kapható,
de
a tartalomjegyzéke, és
egyes fejezetei linkjeire klikkelve itt  olvashatók!

Kiadó: Hét Matador Kft., Bp., 1997,
Szerkesztette.: Makara György,
Illusztrálta: Sárközy Endre

Tartalom:

Bölcs István: Elöljáró és emlékezés
Dálnoki-Fésűs András-Makara György: Miért is kell szerkesztő-szerzői előszó?

A többnyelvűvé válás királyi és kínkeserves útjai

Pountneyné Győry Katalin: "Nagynéném helyett a bátyám ment a szekrény mögé", avagy a különféle nyelvtanulási módszerekről szerzett tapasztalataim
Sárközy Endre: Levél misszionárius barátomhoz
Vajda Katalin: Némaságom története
Rot Sándor: A természetes többnyelvűség

Mi a különbség az egyes nyelvtanító módszerek között?

Fordító- nyelvtanozó irányzat , Az audio-lingvális módszer, A kommunikatív-funkcionális módszer, Az olvasó/olvastató módszer, A direkt módszer, Idegenben való nyelvtanulás, Nyelvtanulás a megértés villámfényében

Vélemények - egyéni tapasztalatok a Villámmal
Első vélemények a "Villám"-ról

Popper Péter: Bábel végórái
Gózon Ákos: Új nyelvleckék a Magyar Rádió Petőfi adóján
Gózon Ákos. A "Villám-nyelvlecke" karrierje a Petőfin
Szegvári Katalin: Így is lehet

Elek László: Egy toronyépítő siráma
Péli Nagy Kata: Ha én egyszer kinyitom a számat!

Felfedezés? - Heuréka!

Makara György: Egy bizarr ötletből - szenzációs eredmény
Horváthné Bánky Dóra - Mika Istvánné: Jegyzőkönyv egy nyelvvizsgáról.

Németül - 14 nap alatt

Hajdú Zsuzsanna: Önéletrajz, Napló arról a nevezetes 14 napról
Horváthné Bánky Dóra: A vizsga - végleg meggyőzött
Hajdú Zsuzsanna: Utójáték - Zsuzsa Bécsben. Három és fél nap "mélyvízben"! és Visszatekintés két év bécsi élet és orgonatanulás után

Nemes Gergely: Nem minden papsajt
Kósáné dr. Oláh Julianna: Vesszőparipáról - lóra

Műhelytitok

Makara György: Magyar világújdonság a nyelvtanulásban
Dálnoki-Fésűs András: Üzenet tanártársaimhoz
Makara György: A siker fortélyai
Dálnoki-Fésűs András: Az anyanyelv a bőrünk, az idegen nyelv a ruhánk
Makara György: A titok nyitja: a nézőpontváltás
Makara György: Ki izzadjon...? Nyelvtanulást - önkínzás nélkül!
Dálnoki-Fésűs András: A jelentésfeltárás vargabetűi. Látja? - Nem látja? - Na látja!
Makara György: A nyelvtanulás (r)evolúciója
Dálnoki-Fésűs András: Merre tovább, nyelvtanítás?
Makara György: A csúcs meghódításra vár

Gimnáziumokban, általános iskolákban és óvodákban szerzett gyakorlati tapasztalatok

Makara György: Rekordok és hétköznapok, Mérleg 11 hónap múltán
Makara György: Kokas Klára zeneterápiája inspirálta: Kísérlet óvodákban is

Scheer Alojzia: VillámNémet az óvodában...

Szilády Áron Református Gimnázium, Kiskunhalas

Bognár Ágnes: Ajánlom kollégáimnak
Bánóczki Gabriella: Német próbaérettségi - 14 évesen
Diákvélemények
Bognár Ágnes: Tízből nyelvvizsgát nyolc tett

Deák Ferenc Kéttannyelvű Gimnázium, Szeged

Regényi Jakabné: Felszabadulnak csevegnek
Diákvélemények

Regényi Jakabné: Rajta, nyelvvizsgára! Gimnazisták - két és fél év után: Nyelvvizsgákon innen, nyelvvizsgákon túl

Szabó Ervin Gimnázium, Budapest

Nyelvtanítás - tanár nélkül
Diákvélemények

Általános Iskola, Visonta

Boldog Károlyné: Szerelem első hallásra
Mit mond a diák...? Szabó Béla-Szűcs Emese: A "gombóc" helyett. Hallgatni - arany

Nyelvtanulásról és nyelvhasználatról az etológus, pszichológus, nyelvfilozófus, a nyelvész szemével

Csányi Vilmos: Guríts el egy hógolyót... és figyeld a lavinát!
Békés Vera: Sogunlapántól a VillámFranciáig - a nyelvfilozófus töprengése
Gósy Mária: A beszélés gátjai
Pléh Csaba: A kritikus szakaszok és a nyelvtanulás. Mikor jó elkezdeni?
Csányi Vilmos: Állati kommunikáció - emberi nyelv
Gósy Mária: Beszéd - értés nélkül? Értés - beszéd nélkül? Az idegen nyelvi beszélés és "hallgatás" paradoxona
Pléh Csaba: A nyelvelsajátítás, mint elméleti kérdés

Függelék: A stresszről és a relaxációról...

Bányai Éva: Ősi módszer - modern formában
Bagdy Emőke: A légzéskontrollos biofeedback a leghatékonyabb
Makara Gábor: Stressz - hormonok - egészség - a neuroendokrinológus kutató szemével
Buda Béla: Relaxáció - gyógyítás - megelőzés
Illyés Miklós: Vérnyomácsökkentés. Csak gyógyszer segít?
Frenkl Róbert: Rajtlázcsillapító. Sportteljesítmény - káros feszültségek nélkül
Lux Elvira: A RelaxMaster és a szexológus
C. Molnár Emma: A gyermekvárás időszaka - az a kilenc hónap
Kígyós Éva: A frigy és gyümölcsei
Makara György:
Hová lett a Relaxából a relaxáció?



És egy cikk 1999-ből,
amelyet a konfliktusok elkerülés miatt kihagytunk a „Villám” fényében – Antológia ’95-’97 gyűjteményes kötetéből, de eredetileg m
egjelent pl. a Népszabadság, a Kurir, stb. napilapokban a Relaxa Kft. által szolgáltatott, a "VillámFényben" című újságmellékletek sorozatának 5. számában,– 1999. szeptemberében.

Makara György

A nyelvtanulás gyermekágyi láza

– Ellenszere lenne, mégis szedi áldozatait!

A Semmelweis-szindróma

Lustaság vagy elszánás, illetve nyelvérzék hiánya lenne a nyelvtanulás oly gyakori eredménytelenségeinek oka? Az LEHETETLEN. Akkor valóban nyelvtanulási szokásaink, nyelvtanítási módszereink lennének a rosszak? Az meg ELKÉPZELHETETLEN.
Elképzelhetetlen? Annyira, amennyire elképzelhetetlen volt Semmelweis Ignác korában a gyermekágyi láz és az orvosi kézfertõtlenítés hiánya közötti összefüggés. A tények, bizonyítékok akkoriban hatástalanok voltak – a nyugalmát, presztízsét féltõ szakmával szemben.
ÉS MOST? A „nyelvtanítás gyermekágyi láza” esetén?
-  tovább




© 2021 Minden jog fenntartva! Relaxa Kft., Budapest