Makara György:
A KVANTUM NYELVTANULÁS
FELFEDEZÉSE
QLL Quantum Language
Learning
Terjedelem: 172 oldal,
Kiadó: Relaxa Kft.Budapest, 2017
Keménytáblás kötésben,
cérna fűzött kivitelben:
3.490 Ft. (A könyvkereskedelemben már elfogyott.
A nyelviskolánkban ill. internetes rendeléssel
kapható, amíg a készlet tart.)
A könyv műfaja
formabontóan kettős: -
népszerű,
tudományos
összefoglalás egy több évtizedes kutatás-fejlesztésről, egy
felfedezésről, és a rájuk épülő nyelvoktatási rendszerről. Másfelől
memoár a módszer
kialakulásáról,
alkalmazásának sikeréről, néhány kudarcáról.
Jó
hir: nem
kell se nyelvtant tanítani, tanulni, se szavakat és nyelvlecke
szövegeket
bebiflázni Makara
György módszerében. És annak, aki még nem tud, nem beszélni, hanem először érteni kell az idegen
nyelven. A beszéd ráér, amikor már az elemi nyelvismeret
birtokába
jutott. És addig? -
rengeteg, anyanyelvi
kiejtésű, megértett szöveggel kell
találkoznia,
ezeket kimondania, rekonstruálnia,
módosítania. Így tud beletanulni
az idegen nyelvbe. Hasonlóan ahhoz, ahogy azt az anyanyelve
megismerésekor
tette. A nyelvtani rátekintés és a szókincs növelés ezutánra marad.
Meghökkentő gondolatok ezek, melyek – ha nyitottak vagyunk
rá –
mindenestől
megváltoztathatják a beszélt nyelvvel és az idegennyelv-ismerettel
kapcsolatos gondolkozásunkat, és egyszer talán a nyelvoktatást is.
Hogy
mik a
kvantum nyelvtanulás lényegi
elemei?
Megtudja, ha
elolvassa
ezt a fontos művet! A nyelvtanulásban szinte mindenki
érintett. Az eredményessége nemcsak egyéni vagy közösségi, de globális
szinten is fontos. Ideje a járhatatlan utakról a
valóban
járhatóra térni – a nyelvoktatásban feltétlenűl! Magunkért,
gyermekeinkért, egy
élhetőbb, érthetőbb világért.
Vekerdi
Tamás
véleménye a könyvről:
Legszívesebben azt írnám:
nem kell a „”nyelvtan”. Nem a
„nyelvtan”
kell!
Hallgass és beszélj! Igen, először csak hallgass,
de aztán vesd
rá magad a beszédáradat hömpölygő hullármaira – hiszen érted a
mondatot, mert magyarul épp most hallottad! –, érezni fogod: sodornak!
Akarj mondani valamit, akard magad – kézzel-lábbal is – megértetni...
Nem baj, ha hibázol! Nem baj, ha tévedsz! Valahogy átmegy – ha
szereted, amit mondasz, ha szereted, akihez beszélsz, ha az érzelem (és
az öröm!) hullámai is sodorják. Beszélj!
A nyelv kisebb-nagyobb
egységei maguk „visznek”, tanítanak.
A kvantumok. Hangzás, ritmus,
dallam - érzékelés, testi átélés...
És
néhány
mondat a szerzőről:
Budapesten, 1940-ben született. Gépészmérnök, kutató, fejlesztő,
feltaláló, a műszaki tudományok kandidátusa. 1986 óta a
nyelvoktatás fejlesztésével és a kapcsolódó tudományokkal foglalkozik.
Tulajdonos vezetője a Relaxa Kft-nek. Megalkotója a „Nyelvtanulás a
megértés Villámfényében” módszernek. A hozzá vezető pszichológiai,
filozófiai felismeréseit „Szimu, avagy gyermeki kíváncsisággal a
Világról” című könyvében jelentette meg (2003), és innen jutott el a szerző a kvantum nyelvtanulás
felfedezéséig.
Egy szakmai könyvismertető összegfoglalója:
Összegzésül: Makara György egy negyedszázados, sikerekkel és kudarcokkal megtűzdelt küzdelmet oszt meg az olvasókkal. Példát mutat a tudományos igényességben, a kreativitásban, a merészségben, az elszántságban és a saját maga által létrehozott értékről való meggyőződésében. Módszerének köszönhetően több százan váltak sikeressé a különböző nyelvek tanulásában, köztük olyanok is, akik a hagyományos módszerekkel nem boldogultak. A Villám nyelvtanulás során a tanuló jól érzi magát, ezáltal motiválttá válik. S mint tudjuk, a leghatékonyabb tényező a motiváció. Hát ezért (is) lenne szükség ennek a módszernek a szélesebb támogatására a magyarországi nyelvoktatásban.
A teljes könyvismertetőt lásd: Magyar Pszichológiai Szemle, 2017, 72. 3/5. 445–447 DOI: 10.1556/0016.2017.72.3.5
Navracsics Judit
Pannon Egyetem Magyar és Alkalmazott Nyelvtudományi Intézet
Egy
9 perces interjú a könyv 2016. évi megjelenésekor:
MÁS,
a
szerző korábbi, első könyve 2003-ból:
Makara György: Szimu, avagy Gyermeki kíváncsisággal a Világról
Relaxa
Kft. (2003) A készlet erejéig, - ELFOGYOTT - 2020 nyara
Ezt írta Popper Péter a könyvről az ajánlója utolsó bekezdésébe:
"Minden új
gondolat gyökerei a szerző személyes élményvilágába
nyúlnak vissza. Mérei Ferenc a nemzetközi hírű pszichológus mondotta:
Az életünkből kell pszichológiát
csinálni, nem a tankönyvekből. A
Szimuban ez történik. Olvassák el! Meg fogják szeretni."
A könyv
mottója:
A tudomány mindig egy hamis
bankót tép széjjel, amelyet mi igazinak tartottunk.
Nekünk ez rosszul
esik. De csakhamar megvigasztalódunk,
mert nyújt helyette egy másik
hamis bankót.
Gárdonyi Géza: Földre néző szem – Intelmek fiaimhoz
Olvasson
bele a könyvbe!
A teljes könyv pdf-je itt olvasható!
A tartalomjegyzéket és a belőle kiválasztott 35 fejezet linkjeit itt találja!
A
"Villám" fényében
Antológia
'95-'97
Már csak antikváriumokban kapható,
de
a tartalomjegyzéke, és egyes fejezetei a linkjeire klikkelve itt olvashatók!
Kiadó: Hét Matador Kft., Bp., 1997,
Szerkesztette.:
Makara György,
Illusztrálta: Sárközy Endre
Tartalom:
Bölcs
István: Elöljáró és emlékezés
Dálnoki-Fésűs András-Makara György: Miért
is kell szerkesztő-szerzői előszó?
A többnyelvűvé válás királyi és
kínkeserves útjai
Pountneyné Győry Katalin: "Nagynéném
helyett a bátyám ment a szekrény mögé", avagy a különféle nyelvtanulási módszerekről
szerzett tapasztalataim
Sárközy Endre: Levél misszionárius
barátomhoz
Vajda Katalin: Némaságom története
Rot Sándor: A természetes többnyelvűség
Mi
a különbség az egyes nyelvtanító módszerek között?
Fordító-
nyelvtanozó irányzat , Az audio-lingvális módszer, A kommunikatív-funkcionális
módszer, Az olvasó/olvastató módszer, A direkt módszer, Idegenben való
nyelvtanulás, Nyelvtanulás a megértés villámfényében
Vélemények
- egyéni tapasztalatok a Villámmal
Első vélemények a "Villám"-ról
Popper Péter: Bábel végórái
Gózon
Ákos: Új nyelvleckék a Magyar Rádió Petőfi adóján
Gózon Ákos. A "Villám-nyelvlecke"
karrierje a Petőfin
Szegvári Katalin: Így is lehet
Elek László:
Egy toronyépítő siráma
Péli Nagy
Kata: Ha én egyszer kinyitom a számat!
Felfedezés? - Heuréka!
Makara
György: Egy bizarr ötletből - szenzációs eredmény
Horváthné
Bánky Dóra - Mika Istvánné: Jegyzőkönyv egy nyelvvizsgáról.
Németül - 14 nap alatt
Hajdú Zsuzsanna:
Önéletrajz, Napló
arról a nevezetes 14 napról
Horváthné Bánky
Dóra: A vizsga - végleg meggyőzött
Hajdú Zsuzsanna: Utójáték - Zsuzsa
Bécsben. Három és fél nap "mélyvízben"! és Visszatekintés két év bécsi
élet és orgonatanulás után
Nemes Gergely:
Nem minden papsajt
Kósáné dr. Oláh Julianna: Vesszőparipáról
- lóra
Műhelytitok
Makara György: Magyar
világújdonság a nyelvtanulásban
Dálnoki-Fésűs András: Üzenet
tanártársaimhoz
Makara György: A siker fortélyai
Dálnoki-Fésűs András: Az anyanyelv a bőrünk, az idegen
nyelv a ruhánk
Makara György: A titok nyitja: a
nézőpontváltás
Makara György: Ki izzadjon...? Nyelvtanulást
- önkínzás nélkül!
Dálnoki-Fésűs András: A jelentésfeltárás
vargabetűi. Látja? - Nem látja? - Na látja!
Makara
György: A nyelvtanulás (r)evolúciója
Dálnoki-Fésűs András: Merre
tovább, nyelvtanítás?
Makara György: A csúcs meghódításra
vár
Gimnáziumokban, általános iskolákban és óvodákban szerzett
gyakorlati tapasztalatok
Makara György: Rekordok
és hétköznapok, Mérleg 11 hónap múltán
Makara György: Kokas Klára zeneterápiája
inspirálta: Kísérlet óvodákban is
Scheer Alojzia: VillámNémet
az óvodában...
Szilády Áron Református
Gimnázium, Kiskunhalas
Bognár Ágnes:
Ajánlom kollégáimnak
Bánóczki Gabriella: Német
próbaérettségi - 14 évesen
Diákvélemények
Bognár
Ágnes: Tízből nyelvvizsgát nyolc tett
Deák
Ferenc Kéttannyelvű Gimnázium, Szeged
Regényi Jakabné: Felszabadulnak
csevegnek
Diákvélemények
Regényi Jakabné: Rajta,
nyelvvizsgára! Gimnazisták - két és fél év után:
Nyelvvizsgákon innen, nyelvvizsgákon túl
Szabó
Ervin Gimnázium, Budapest
Nyelvtanítás - tanár
nélkül
Diákvélemények
Általános Iskola, Visonta
Boldog
Károlyné: Szerelem első hallásra
Mit mond a diák...?
Szabó
Béla-Szűcs Emese: A "gombóc" helyett. Hallgatni - arany
Nyelvtanulásról
és nyelvhasználatról az etológus, pszichológus, nyelvfilozófus, a nyelvész szemével
Csányi
Vilmos: Guríts el egy hógolyót... és figyeld a lavinát!
Békés
Vera: Sogunlapántól a VillámFranciáig - a nyelvfilozófus töprengése
Gósy Mária: A beszélés gátjai
Pléh
Csaba: A kritikus szakaszok és a nyelvtanulás. Mikor jó elkezdeni?
Csányi
Vilmos: Állati kommunikáció - emberi nyelv
Gósy Mária:
Beszéd - értés nélkül? Értés - beszéd nélkül? Az idegen nyelvi
beszélés és "hallgatás" paradoxona
Pléh Csaba: A nyelvelsajátítás, mint elméleti kérdés
Függelék: A
stresszről és a relaxációról...
Bányai Éva: Ősi módszer
- modern formában
Bagdy Emőke: A légzéskontrollos biofeedback a leghatékonyabb
Makara Gábor: Stressz - hormonok - egészség - a neuroendokrinológus kutató
szemével
Buda Béla: Relaxáció - gyógyítás - megelőzés
Illyés Miklós: Vérnyomácsökkentés.
Csak gyógyszer segít?
Frenkl Róbert: Rajtlázcsillapító. Sportteljesítmény -
káros feszültségek nélkül
Lux Elvira: A RelaxMaster és a szexológus
C.
Molnár Emma: A gyermekvárás időszaka - az a kilenc hónap
Kígyós Éva: A frigy
és gyümölcsei
Makara György: Hová lett a Relaxából
a relaxáció?
És egy cikk 1999-ből,
amelyet a konfliktusok elkerülés
miatt kihagytunk a „Villám” fényében – Antológia ’95-’97 gyűjteményes
kötetéből, de eredetileg megjelent pl. a Népszabadság, a Kurir, stb. napilapokban a
Relaxa Kft. által szolgáltatott, a "VillámFényben" című
újságmellékletek sorozatának 5. számában,– 1999. szeptemberében.
Makara György
A nyelvtanulás gyermekágyi láza
– Ellenszere lenne, mégis
szedi áldozatait! –
A
Semmelweis-szindróma
Lustaság vagy
elszánás, illetve nyelvérzék hiánya lenne a nyelvtanulás oly gyakori
eredménytelenségeinek oka? Az LEHETETLEN. Akkor valóban nyelvtanulási
szokásaink, nyelvtanítási módszereink lennének a rosszak? Az meg ELKÉPZELHETETLEN.
Elképzelhetetlen? Annyira, amennyire elképzelhetetlen volt Semmelweis Ignác
korában a gyermekágyi láz és az orvosi kézfertõtlenítés hiánya közötti
összefüggés. A tények, bizonyítékok akkoriban hatástalanok voltak – a
nyugalmát, presztízsét féltõ szakmával szemben.
ÉS MOST? A „nyelvtanítás gyermekágyi láza” esetén? - tovább