A tudás-megszilárdulás, amiért nem kell tennünk
semmit!
NAGYON FONTOS!
Két és fél perces részlet
Acsády László a
Mindentudás
Egyetemén 2011.01.28.-án
elhangzott
"Az agy működése alvás közben" című
előadásából. Klikkeljen a képre:
"Aludjunk rá egyet!”- mondjuk sok
élményünkre, hogy közben „kitisztuljon a fejünk". Aludjunk az új
tananyagok nyelvi élményeire is, hogy a „tudás-megszilárdulás",
illetve a "memória-megszilárdulás” - idegen szóval a "konszolidáció"
- agyi folyamatainak időt, teret adjunk! Hosszú
távú emlék jön létre ilyenkor. Ez mai tudásunk szerint fehérjék
képződésén és ideghálózati működés létrejöttén és módosulásain alapul.
Amikor felidézünk valamit, akkor ez az emlék egy kis időre instabillá
válik, majd egy újabb megszilárdulási folyamatban - módosultan -
újrastabilizálódik.
Úgy képzelhetjük e folyamatot el, hogy amikor alszunk, a hálózati kapcsolatok
átalakulnak: egyszerűsödnek, rövidülnek, eseti útvonalait
gazdaságosabbak váltják fel.
Úttörő
újításként használjuk fel
a tudásmegszilárdulásról szóló agykutatási eredményt a VillámMódszerben
már 1995-ben, az audio CD-s tananyagainkkal. Később, a
VillámNyelviskolában is remek tapasztalatokat szereztünk va
tudásmegszilárdulás rendszerelvű használatával mind az angol, a német
és a francia tanfolyamainkon. Ennek digitális programjait fejlesztettük
tovább, és tettük hozzáférhetővé az
egyéni nyelvtanulók számára is a Tangó programjaink sokféle, többlépcsős tanmenetével.
Egymást követően többféle szöveggel folyik a
tanulás,
- mint ahogy egyidejűleg több tányért forgat a tányérforgató
mutatványos. Így egy-egy lecke szövegével sokszor, más-más alkalommal
találkoznak a nyelvtanulók. Ám nem csak ismétlés-szerűen tartják
agyukban "forgásban" a korábban
megismert leckéket, hanem rendre magasabb, majd legközelebb még magasabb szintű tevékenységet végeznek
vele. Így rendre kiegészül, bővül, finomodik a tudás, a hosszú távú
emlékezetben az emléknyom. A "többlépcsős tanulás" tanmenetben ennek
megfelelően újra meg újra, mindegyik alkalom után érlelési idő és újabb
megszilárdulás - rekonszolidáció - következik. Ezek teljesítmény-javító
hatásától pedig a tanulók a régebbi leckéket nem hogy felejtenék, hanem egyre jobban és jobban tudják hasznosítani.
Mindennemű külön idő és energia-ráfordítás, fáradságos "tanulás"
nélkül. Ez tehát magától bekövetkezik.

A tudás
megszilárdulásának kihasználásán alapul a
Villám-módszer többlépcsős nyelvtanulása.
A tanulás lépcsőzetessége azt jelenti, hogy kezdetben
– a nyelvi fürdő során – a leckék megtanulása nélkül haladunk
előre és előre.
Újabb és újabb leckékkel ismerkedünk meg egymás után, - mint ahogy a
tányérforgató egymás után indítja forgásnak a tányérjait, hogy azután
vissza-vissza térjen hozzájuk, újabb forgási energiát adjon nekik.
Mi is vissza-visszatérünk a régebbi leckékhez, de mindig más, magasabb
szintű tevékenységet végzünk velük.
Egy-egy napon így - egymáshoz képest lépcsőzetes eltolással -
különféle tanulási tevékenységeket végzünk a különböző leckékkel.
Rendre akkor fogunk hozzá, amikor már a tudás-megszilárdulásnak
köszönhetően magasabb szintűvé vált a beérlelt tudás.
Ezért fontos, hogy minden egyes
tanulási lépcsőt alvás kövessen, és újra meg újra
érvényesülhessen az alvás
tudás-megszilárdító hatása. Az egyes lépcsők
között tehát automatikusan végzik dolgukat a tudás-megszilárdítás
angyalai.
A TANGÓ tananyagaink tanmeneteit ennek szisztematikus
kihasználására terveztük meg.
Az alábbi, az ősi hangkezettás, - majd CD-s ill. mai mp3-as - audió
tananyaginkra bemutatott példánk is érzékelteti ennek a forradalmi
nyelvismerési technológiának elveit:
Egy példa az
audio tananyagos - CD-s ill.mp3-as - nyelvtanulás hét lépcsőjére és e
tanulási tevékenységek lépcsőzetességére:
1. lépcső: az idegen nyelvi fürdő
- ez képezi és eredményezi a természetes szövegértés és minden további
nyelvtanulási lépcső alapját.
2. lépcső: a
kimondási tréning
- ez teremti meg a rutinos, jó tempójú, jó
hangsúlyú artikuláció készségét.
3. lépcső: a leírási
tréning
- segíti a részletek megfigyelését, a helyesírási sémák felismerését,
gyakorlását.
4. lépcső: a
felolvasási tréning
- a kiejtés, az olvasás, a helyesirás készségeit együttesen fejleszti.
5. lépcső: a fordítási
tréning 
- a rekonstruálás, a mondatalkotás részleteinek
megfigyelését, alkalmazását segíti elő.
6. lépcső: a
szövegmódosítás és önálló szövegalkotás 
- átvezet az aktív nyelvhasználat területeire
7. lépcső: a nyelvtan
áttekintése, rendszerezése
- a számtalan kialakult sejtésben megerősít, a
félreértéseket eloszlatja.
Az önálló nyelvtanuló egyes tanulási lépcsőkhöz a
tanuló maga választja meg a szövegeket, a szövegrészlet nagyságát,
hogy érdekes, változatos élmény legyen a nyelvtanulás, és egyes
szövegekre rá ne unjon! Ha szívesen megismerkedne egy ilyen konkrét
tanulási menetrenddel, kattintson ide!