NAGYON FONTOS!
Két és fél perces részlet
Acsády László
a
Mindentudás Egyetemén 2011.01.28.-án elhangzott
"Az agy működése alvás közben" című előadásából:
közvetlen link:
MP4
A tudás-megszilárdulás, amiért nem kell tennünk semmit!
"Aludjunk
rá egyet!”- mondjuk sok élményünkre, hogy közben „kitisztuljon a fejünk". Aludjunk
az új tananyagok nyelvi élményeire is, hogy a „tudás-megszilárdulás", illetve a "memória-megszilárdulás” - idegen szóval a "konszolidáció" - agyi folyamatainak időt, teret adjunk! Hosszú
távú emlék jön létre ilyenkor. Ez mai tudásunk szerint fehérjék
képződésén és ideghálózati működés létrejöttén és módosulásain alapul.
Amikor felidézünk valamit, akkor ez az emlék egy kis időre instabillá
válik, majd egy újabb megszilárdulási folyamatban - módosultan -
újrastabilizálódik.
Úgy képzelhetjük e folyamatot el, hogy amikor alszunk, a hálózati kapcsolatok átalakulnak: egyszerűsödnek, rövidülnek, eseti útvonalait gazdaságosabbak váltják fel.
Úttörő újításként használjuk fel
a tudásmegszilárdulásról szóló agykutatási eredményt a VillámMódszerben
már 1995-ben, az audio CD-s tananyagainkkal. Később, a
VillámNyelviskolában is remek tapasztalatokat szereztünk va
tudásmegszilárdulás rendszerelvű használatával mind az angol, a német
és a francia tanfolyamainkon. Ennek digitális programjait fejlesztettük
tovább, és tettük hozzáférhetővé az egyéni nyelvtanulók számára is a Tangó programjaink sokféle, többlépcsős tanmenetével.
Egymást követően többféle szöveggel folyik a tanulás,
- mint ahogy egyidejűleg több tányért forgat a tányérforgató
mutatványos. Így egy-egy lecke szövegével sokszor, más-más alkalommal
találkoznak a nyelvtanulók. Ám nem csak ismétlés-szerűen tartják
agyukban "forgásban" a korábban megismert leckéket, hanem rendre magasabb, majd legközelebb még magasabb szintű tevékenységet végeznek
vele. Így rendre kiegészül, bővül, finomodik a tudás, a hosszú távú
emlékezetben az emléknyom. A "többlépcsős tanulás" tanmenetben ennek
megfelelően újra meg újra, mindegyik alkalom után érlelési idő és újabb
megszilárdulás - rekonszolidáció - következik. Ezek teljesítmény-javító
hatásától pedig a tanulók a régebbi leckéket nem hogy felejtenék, hanem egyre jobban és jobban tudják hasznosítani. Mindennemű külön idő és energia-ráfordítás, fáradságos "tanulás" nélkül. Ez tehát magától bekövetkezik.
Ha érdekesnek találta, kérjük, OSSZA MEG ismerőseivel és lájkolja az oldalt: