Leírás
a QLL 2.0 Makara György: MUND AUF! Szólalj meg németül! és It’s YOUR TURN! Szólalj meg angolul! Student talking Time (STT) – beszédpanel kártyáink eredetileg csak arra szolgáltak, hogy a nyelvtanulók, ha megszólítják, kérdezik őket, gondolkozás nélkül, rutinosan tudjanak legalább egy rövid válasszal felelni a 120 (illetve 240) válaszpanel valamelyikével. Ám a kártyákkal folytatott beszélgetés ennél sokkal messzebbre – a nyelvtan ösztönös használatára is, és ennek módszeres megtanítására is – elvezetett.
A névjegykártyákhoz hasonló kártyákon a következő hat kategóriába csoportosítottuk és egy átlátszó pvc tartó zsebeibe tettük az élő beszédben rendszeresen használt válaszokat: Időnyerés/időhúzás, Visszakérdezés, Kérdés-elhárítás, Negatív-, Bizonytalan- és Pozitív-válasz. Az eldöntendő kérdésekre korlátozódnak a negatív és a pozitív válaszok. A többi a kiegészítendő kérdések esetén is használható.
Az aktuális beszédgyakorláshoz a tanuló kategóriánként előre kiválaszt egy-két, vagy akár négy kártyát, és ezeket bekészíti, “betárazza” a pvc-tartó zsebeibe. E betárazott 6-12, (sőt 24) feleletből könnyű a megértett kérdések sorozatára válaszolgatni. Amikor már gondolkozás nélkül használunk néhányat közülük, frissíthetjük a “tárat”.
Osztálytermi körülmények között egy Kérdés-Válasz-Kavalkáddal, Csoportos Csevegéssel a tanár, akár egy szélkakas, a kapcsolódó, következő kérdésével rendre valaki máshoz fordul. Így pedig az improvizált beszélgetésben a grammatika minden eleme, és annak jelentés-módosítása megismertethető, használata automatikussá, rutinossá tehető.