A tudás-megszilárdulás, amiért nem kell tennünk semmit!
NAGYON FONTOS!
Két és fél perces részlet Acsády László
a Mindentudás Egyetemén 2011.01.28.-án elhangzott “Az agy működése alvás közben” című előadásából:
“Aludjunk rá egyet!”– mondjuk sok élményünkre, hogy közben „kitisztuljon a fejünk”. Aludjunk az új tananyagok nyelvi élményeire is, hogy a „tudás-megszilárdulás”, illetve a “memória-megszilárdulás” – idegen szóval a “konszolidáció” – agyi folyamatainak időt, teret adjunk! Hosszú távú emlék jön létre ilyenkor. Ez mai tudásunk szerint fehérjék képződésén és ideghálózati működés létrejöttén és módosulásain alapul.
Amikor felidézünk valamit, akkor ez az emlék egy kis időre instabillá válik, majd egy újabb megszilárdulási folyamatban – módosultan – újrastabilizálódik.
Úgy képzelhetjük e folyamatot el, hogy amikor alszunk, a hálózati kapcsolatok átalakulnak: egyszerűsödnek, rövidülnek, eseti útvonalait gazdaságosabbak váltják fel.
Úttörő újításként használjuk fel a tudásmegszilárdulásról szóló agykutatási eredményt a VillámMódszerben már 1995-ben, az audio CD-s tananyagainkkal. Később, a VillámNyelviskolában is remek tapasztalatokat szereztünk va tudásmegszilárdulás rendszerelvű használatával mind az angol, a német és a francia tanfolyamainkon. Ennek digitális programjait fejlesztettük tovább, és tettük hozzáférhetővé az egyéni nyelvtanulók számára is a Tangó programjaink sokféle, többlépcsős tanmenetével.
Egymást követően többféle szöveggel folyik a tanulás, – mint ahogy egyidejűleg több tányért forgat a tányérforgató mutatványos. Így egy-egy lecke szövegével sokszor, más-más alkalommal találkoznak a nyelvtanulók. Ám nem csak ismétlés-szerűen tartják agyukban “forgásban” a korábban megismert leckéket, hanem rendre magasabb, majd legközelebb még magasabb szintű tevékenységet végeznek vele. Így rendre kiegészül, bővül, finomodik a tudás, a hosszú távú emlékezetben az emléknyom.
A “többlépcsős tanulás” tanmenetben ennek megfelelően újra meg újra, mindegyik alkalom után érlelési idő és újabb megszilárdulás – rekonszolidáció – következik. Ezek teljesítmény-javító hatásától pedig a tanulók a régebbi leckéket nem hogy felejtenék, hanem egyre jobban és jobban tudják hasznosítani. Mindennemű külön idő és energia-ráfordítás, fáradságos “tanulás” nélkül. Ez tehát magától bekövetkezik.